KunststofenRubber.nl

Red Dot Design Award voor spread tow koolstofvezel vliegtuigje

04 juli 2016 om 15:51 uur - BORAS

Blackwing, de Zweedse ontwikkelaar van lichtgewicht vliegtuigen, heeft de Red Dot Award for Product Design 2016 gewonnen. De romp en de vleugels zijn volledig gemaakt van ‘spread tow' koolstofvezelmateriaal en zijn daarmee vijftien procent stijver dan conventioneel koolstofvezelmateriaal met keperweefsel (twill).


Het lichtgewicht vliegtuig van Blackwing, nu ook leverbaar als micro-light, kreeg dit jaar van de jury een ‘Red Dot Best of the Best' die door maar anderhalf procent van alle inzenders werd gewonnen.  Ontwerper, oprichter en ceo Niklas Anderberg van Blackwing deed eerder veel ervaring op in vliegtuig-engineering door te werken bij Boeing en Saab Aerospace. Hij ging daarna aan de slag met het, als het ware, zetten van een nieuwe norm voor hoe kleine vliegtuigen zouden moeten worden ontwikkeld. Lichter, sterker en sneller, met gebruikmaking van de meest geavanceerde  koolstofvezelmateriaal van TeXtreme dat tien jaar ervaring heeft met het produceren en testen van toepassingen voor de techniek van de ‘spread tow-versterking'. Behalve in lichte vliegtuigen wordt deze technologie ook gebruikt in andere toepassingen voor de luchtvaart maar ook bij de Formule 1, bij Nascar autoracen en bij allerlei andere producten voor de diverse sporten.

 

De Red Dot Design Award is een internationale designprijs voor product en communicatie die wordt uitgereikt door Design Zentrum Nordrhein Westfalen in het Duitse Essen. TeXtreme Spread Tow versterkingen zijn geschikt voor het maken van ultralichte composieten. Het merk beweert dat het gebruik van de spread tow koolstofvezelmaterialen het mogelijk maakt betere mechanische eigenschappen te verkrijgen in combinatie met superieure oppervlaktegladheid met materiaal dat vervolgens twintig tot dertig procent lichter is.

 

 

Via Twitter volgen wij ...