KunststofenRubber.nl

Polycarbonaat met plasma-coating voor zijruit Toyota

08 juli 2016 om 13:55 uur - SITTARD

De speciale editie 86 GRMN van Toyota is de eerste productie-auto met een zijruit uit polycarbonaat (PC) met een plasma-coating. Het is onderdeel van de geleidelijke overgang van Toyota naar toepassing van dit type materiaal ook bij de massamodellen.


De auto wordt uitsluitend in Japan geleverd en is eerder dit jaar getoond op de Tokio Auto Salon 2016. De achterste zijruit is via spuitgieten geproduceerd van polycarbonaat (Lexan van Sabic). De ruit weegt ongeveer de helft van een glazen versie. Tot dusver hebben autofabrikanten alleen nog maar polycarbonaat met wet-coating gebruikt. Afhankelijk van het type voertuig en van de positie van de passagier kunnen deze oplossingen vaak voldoen aan de normen zoals die er zijn op het gebied van weersbestendigheid en krasbestendigheid. Maar soms is een hogere kwaliteit vereist in verband met het noodzakelijke zicht voor de chauffeur.    

Toyota wilde in een keer aan wereldwijde eisen voldoen en daarom koos de fabrikant voor de plasmatechnologie. Deze flexibele glasachtige coating wordt aangebracht over een basis van wet coating. Door deze plasmacoating werd het mogelijk aan de kwaliteitseisen van Toyota te voldoen. Volgens leverancier Sabic is er op dit moment geen andere technologie beschikbaar die dezelfde hoge mate van duurzaamheid voor polycarbonaatruiten kan leveren. Voor grotere ruiten, zoals achterruiten en sunroofs, kunnen gewichtsbesparingen tot wel vijftig procent worden gerealiseerd. Bovendien zijn met polycarbonaat allerlei vormen en verschillende functies mogelijk. Zo kunnen bijvoorbeeld achterste zijruiten vloeiend worden geïntegreerd met een spoiler, met luchtstroomgeleiders, portierhandels of zelfs achterlichtunits.

 

Via Twitter volgen wij ...